Van der Wal heeft verklaard dat Schiphol voldoende “maatregelen heeft genomen” om de effecten van stikstofemissie te verminderen. Het is bekend dat Schiphol boeren heeft uitgekocht om stikstofruimte vrij te maken.
Schiphol zelf benadrukt dat het verkrijgen van deze natuurvergunning van groot belang is. Hiermee kan de luchthaven weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving en aantonen dat het aan alle vereisten van de Wet natuurbescherming voldoet. Dit geeft zowel Schiphol als de omgeving zekerheid.
Nationale luchthaven Schiphol heeft geruime tijd zonder een dergelijke natuurvergunning geopereerd. In het verleden werd aangenomen dat dit niet nodig was, maar in 2020 erkende de regering dat Schiphol volgens Europese natuurbeschermingswetten wel degelijk een vergunning nodig had. Milieuorganisatie MOB pleit ervoor het aantal vluchten te beperken tot maximaal 250.000 per jaar, gebaseerd op de “historische rechten” van de luchthaven, met alles daarboven beschouwd als illegaal volgens MOB.
Verschillende andere milieuorganisaties uiten ook kritiek op deze ontwikkeling. Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu zijn teleurgesteld dat Schiphol nu een vergunning krijgt om op de oude manier stikstof uit te stoten. Ze beschouwen dit als een gemiste kans voor de overheid om de natuur, omwonenden en het klimaat te beschermen tegen de vervuiling van Schiphol. Bovendien vinden ze het ironisch dat boerenbedrijven zijn uitgekocht om de vergunning te verkrijgen, terwijl zij van mening zijn dat alle bedrijven hun stikstofuitstoot moeten verminderen om kwetsbare natuur te behouden. De vergunning voor Schiphol wordt gezien als een voorkeursbehandeling die de luchthaven beschermt tegen strengere maatregelen.