Deze standpunten zijn naar voren gebracht in de zienswijze van de Air Cargo Netherlands (ACN), de belangenorganisatie van de Nederlandse luchtvrachtsector, als onderdeel van de inspraakprocedure, die eindigde op 15 oktober. Een definitieve beslissing over de voorgestelde wijzigingen in de afhandeling wordt verwacht ergens in november.
ACN betoogt in het bezwaarschrift, dat mede is ondertekend door vrachtafhandelaars DNATA, Menzies, Swissport en WFS, dat het voorgestelde besluit om het aantal afhandelaars te verminderen “niet goed doordacht en buitensporig” is, en dat het de huidige vrachtverwerkingsprocessen op de nationale luchthaven ernstig zou verstoren.
De belangenorganisatie benadrukt verder dat er geen degelijke onderbouwing is gegeven voor de redenen achter de voorgestelde veranderingen in de luchtvrachtverwerking. ACN wijst op een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ministerie, dat aantoont dat problemen met betrekking tot veiligheid, kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie in de afhandeling van passagiers en bagage “niet of nauwelijks” van toepassing zijn op vrachtverwerking. Bovendien heeft Schiphol, de luchthavenbeheerder, nooit aangegeven dat ze het aantal luchtvrachtafhandelaars wil verminderen.
ACN merkt ook op dat het aantal van vijf vrachtafhandelaars op Schiphol lager is dan op de meeste andere vergelijkbare Europese luchthavens, waardoor er geen sprake is van wildgroei op Schiphol, zoals sommigen beweren.
De belangenorganisatie wijst er verder op dat vrachtvervoer op Schiphol vaak wordt afgehandeld op specifieke vrachtvliegtuigplatforms, die losstaan van de grondafhandeling voor passagiersvliegtuigen. Dit betekent dat de logistiek en locaties volledig gescheiden zijn. Ook het vervoer van luchtvracht naar intercontinentale passagiersvliegtuigen wordt gescheiden gehouden van de bagageafhandeling.
ACN waarschuwt ook voor mogelijke problemen vergelijkbaar met die op Brussels Airport, waar slechts twee bedrijven actief zijn in de platformafhandeling, wat vrachtmaatschappijen dwingt om contracten af te sluiten met drie partijen. Dit kan leiden tot een gebrek aan concurrentie op de markt en een verhoogd risico op fouten en vertragingen als gevolg van het toenemende aantal overdrachtsmomenten.
Als alternatief voor de voorgestelde veranderingen in de vrachtverwerking, pleit ACN samen met vrachtafhandelaars voor een snellere invoering van verschillende kwaliteitsnormen op de luchthaven. Daarnaast zou de invoering van een sector-cao voor vrachtafhandeling een steviger sociaal fundament kunnen bieden voor de arbeidsvoorwaarden in deze sector.
16-okt 2023 09:00